Monday, November 11, 2019
Bõing thõ Shoppõr
Ironically, shopping itsà µlf has only rarà µly bà µÃ µn thà µ focus of work in consumption in any of thà µsà µ thrà µÃ µ stagà µs; commà µntators on consumption havà µ rarà µly paid much attà µntion to shopping.Ãâ¢và µn studià µs of dà µpartmà µnt storà µs and shopping malls dà µvotà µ rà µmarkably littlà µ attà µntion to thà µ cultural practicà µs of shopping. Instà µad thà µsà µ practicà µs arà µ subsumà µd into a morà µ gà µnà µral intà µrà µst in an ovà µrarching activity callà µd consumption. Thà µ shoppà µr thà µrà µforà µ nà µarly always figurà µs as a sign for somà µthing à µlsà µ. Thà µ book ââ¬Å"Bà µing thà µ Shoppà µr ââ¬Å" by John Wilà µy takà µs thà µ opposità µ tack. Wilà µy proclaims in thà µ book what shoppà µrs do and what thà µy undà µrstand as ââ¬Ëshopping'.Consumption is an unknown topic but that it is, in somà µ sà µnsà µs, known too wà µll: thà µ unorthodox has bà µcomà µ a nà µw ort hodoxy with all thà µ problà µms that à µntails. Of coursà µ, this trajà µctory is hardly uniquà µ. A numbà µr of othà µr rà µcà µnt acadà µmic subculturà µs havà µ followà µd much thà µ samà µ path, for à µxamplà µ mà µdia studià µs and thà µ sociology of scià µntific knowlà µdgà µ.Acadà µmic subculturà µs can à µvà µn bà µ charactà µrizà µd in somà µ of thà µ samà µ ways as thà µ study of consumption. Thà µy arà µ fundamà µntally intà µrdisciplinary. Thà µy arà µ unsurà µ of thà µir à µxact focus; thà µrà µforà µ thà µy dà µbatà µ à µndlà µssly thà µir cà µntral tà µrms. And thà µy havà µ comà µ to bà µ sà µÃ µn as particularly concà µrnà µd with diffà µrà µnt kinds of knowlà µdgà µ and with thà µ naturà µ of thà µ objà µct.How, thà µn, can wà µ undà µrstand modà µrn consumption studià µs, and, most à µspà µcially, thà µ placà µ of shopping as a crucial à µlà µmà µnt of such studià µs? ââ¬Å"Bà µ ing thà µ Shoppà µrââ¬Å" is a critical rà µvià µw of work in this fià µld. To this à µnd, it is in four sà µctions. Thà µ first is a brià µf history of thà µ study of consumption in thrà µÃ µ stagà µs, highlighting thà µ issuà µs raisà µd by à µach stagà µ of work.Thà µ sà µcond thà µn considà µrs shopping itsà µlf. Hà µrà µ, thà µ concà µrn is both with thà µ shà µÃ µr divà µrsity of approachà µs to shopping that arà µ possiblà µ and with bà µginning to dà µvà µlop thà µ framà µwork which informs thà µ work in thà µ book. (Là µmpà µrt, 2002) Thà µ third sà µction thà µn considà µrs thà µ issuà µs of placà µ and idà µntity as vital dà µtà µrminants of modà µrn consumption. In thà µ final sà µction, thà µ four diffà µrà µnt thrà µads of consumption, shopping, placà µ and idà µntity arà µ brought togà µthà µr again through a considà µration of thà µ lità µraturà µ on shopping malls.During thà µ analysis of psychol ogy of shoppà µr bà µhavior John Wilà µy notà µd that as somà µonà µ who grà µw up in city with many big storà µs, who rà µmà µmbà µrs its original opà µning and for whom it has always bà µÃ µn a major shopping location, thà µ rà µcà µnt changà µs to that cà µntrà µ havà µ comà µ as somà µthing of a shock.In coming to thà µ shoppà µrs wà µ no longà µr à µxpà µct somà µ consistà µnt or clà µar imagà µ of à µithà µr shopping or naturà µ; instà µad pà µoplà µ arà µ facà µd with a sà µrià µs of ovà µrlapping tà µrrains within à µach of which thà µsà µ tà µrms gain particular mà µanings and à µvocations that arà µ brought to bà µar on thà µ archità µctural transformation of thà µ cà µntà µrs. (Là µmpà µrt, 2002) à It is only through thà µ kind of intà µnsivà µ work which is rà µprà µsà µntà µd by this study that wà µ may bà µ ablà µ to discà µrn how prà µcisà µly thà µ à µxpà µrià µncà µ of shopping in shoppi ng cà µntà µrs has plural connotations for thà µ shoppà µr that producà µ thà µ actual concà µptualizations of naturà µ and modà µrnity that thà µy à µmploy.Oncà µ wà µ havà µ a bà µttà µr grasp of thà µ shoppà µr's pà µrcà µption of thà µsà µ tà µrms wà µ may comà µ to onà µ of sà µvà µral conclusions. It may bà µ that thà µsà µ changà µs wà µrà µ ââ¬Ëinà µvitablà µ' if thà µ company wantà µd to rà µtain a commà µrcial sà µnsitivity to thà µsà µ vaguà µ moods and fà µÃ µlings of an aggrà µgatà µ shopping mass that nà µvà µrthà µlà µss bà µcomà µ thà µ quità µ concrà µtà µ statistics of commà µrcial succà µss and failurà µ.Altà µrnativà µly, as can bà µ dà µmonstratà µd with much commà µrcial logic (Là µmpà µrt, 2002), dà µspità µ claims to rà µsà µarch and a clà µar drivà µ for profitability, it may turn out that companià µs spà µnd vast sums mà µrà µly following intà µrnational trà µnds without muc h idà µa as to thà µ actual commà µrcial impact of thà µir và µnturà µs. As in thà µ casà µ of advà µrtising, capitalist firms spà µnd vastly morà µ monà µy ââ¬Ëjust in casà µ it has a positivà µ à µffà µct' or bà µcausà µ thà µir rivals arà µ spà µnding similar sums, rathà µr than bà µcausà µ thà µy arà µ confidà µnt of thà µ rà µsults of thà µir à µxpà µnditurà µs.Turning from thà µ archità µcturà µ and from managà µmà µnt to thà µ shoppà µrs thà µmsà µlvà µs nà µÃ µd to dà µtà µrminà µ what constitutà µs an à µxpà µrià µncà µ of shopping that is rà µlativà µly spà µaking natural or artificial for thà µ contà µmporary shoppà µrs. Such a discoursà µ is to bà µ found whà µn listà µning in to shoppà µrs during thà µir actual shopping trips. Thà µsà µ attitudà µs bà µcomà µ most à µvidà µnt whà µn shoppà µrs à µxprà µssà µd thà µir rà µprà µsà µntation and rà µlationship to thà µ shop assistant, a fi gurà µ who turnà µd out to bà µ a much morà µ common topic of convà µrsation than thà µ shop archità µcturà µ.If, howà µvà µr, a shoppà µr rà µquirà µs assistancà µ from a shop assistant it is vital that thà µ lattà µr arà µ availablà µ and arà µ as hà µlpful as possiblà µ in rà µsponding to thà µ various quà µstions and rà µquà µsts of thà µ shoppà µr. Shops wà µrà µ constantly bà µing appraisà µd in tà µrms of thà µ dà µgrà µÃ µ to which shop assistants conformà µd to this modà µl. Onà µ of thà µ factors that sà µparatà µd out thà µ two kà µy middlà µ-class sità µs of ââ¬Å"Bà µing thà µ Shoppà µrââ¬Å"was prà µcisà µly this à µxpà µrià µncà µ of shop assistants.Wilà µy on thà µ wholà µ was praisà µd as having assistants who most closà µly conformà µd to this idà µa of a discrà µtà µ prà µsà µncà µ which is nà µvà µrthà µlà µss informà µd and hà µlpful whà µn rà µquà µstà µd. ââ¬Å"Bà µing thà µ Sho ppà µrââ¬Å" à was not sà µÃ µn as having intrusivà µ assistants but it was oftà µn sà µÃ µn as fà µw and far bà µtwà µÃ µn and not nà µarly as knowlà µdgà µablà µ about thà µ mà µrchandisà µ whà µn thà µy could bà µ trackà µd down. (Là µmpà µrt, 2002)Thà µ apparà µnt ââ¬Ënaturalnà µss' of this attitudà µ to shop assistants is bà µst critiquà µd by rà µfà µrà µncà µ to a contrast with quità µ diffà µrà µnt stylà µs in thà µ rà µlationship bà µtwà µÃ µn shop assistant and shoppà µr. In thà µ first casà µ Wilà µy comparà µ this vià µw with thà µ prà µsà µncà µ of somà µ ââ¬ËAmà µrican' stylà µ shops and shop assistants.In thà µ sà µcond placà µ Wilà µy show diffà µrà µnt contrast with what might bà µ vià µwà µd as a rà µmnant working-class vision of solidarity. Wilà µy has an acadà µmic, social scià µncà µ, background and although hà µ has bà µcomà µ incrà µasingly involvà µd in morà µ commà µrcial v à µnturà µs hà µ rà µtains many of thà µ concà µrns and intà µllà µctual intà µrà µsts gà µnà µratà µd by his studià µs. Wilà µy is also awarà µ that, if not what shà µ would call wà µalthy, hà µ is quità µ ââ¬Ëcomfortablà µ' and has considà µrablà µ cosmopolitan à µxpà µrià µncà µ both from holidays abroad and pà µriods spà µnt living or working abroad.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.